Hjelpesider for felleskomponenter
  • Innlogging og eID
  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring
AAA+ A aFor å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (Win) eller Cmd (Mac) nede, og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Innstillinger
  • Kontakt brukerstøtte
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Sámegiella
  • Hjelp og veiledning
  • ID-porten

  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring

ID-porten

ID-porten er en felles innloggingsløsning til offentlige tjenester på internett. ID-porten gir tilgang til over 1000 tjenester fra offentlige virksomheter.

For å få logge deg inn på tjenester fra stat og kommune på nett må du ha en elektronisk ID (e-ID). 
I ID-porten kan du velge mellom fem alternativer for elektronisk ID: MinID, BankID på mobil, BankID, Buypass, Commfides eller Buypass ID i mobil.  En elektronisk ID er viktig for å bekrefte at du er den du utgir deg for å være.

ID-porten blir driftet av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).

Ny bruker av offentlige tjenester på nett?

  • Registrer ny bruker i ID-porten

    For å opprette en brukerprofil i ID-porten, gå til nettsiden: https://brukerprofil.difi.no/minprofil
    Deretter velger du elektronisk ID (e-ID) for å logge inn.

    NB! Denne nettsiden gir kun tilgang til din brukerprofil i ID-porten. (For å logge inn på en offentlig tjeneste må du gå til den aktuelle tjenesten sin nettside).

    Når du oppretter MinID-bruker må du registrere mobilnummer og/eller e-post i kontaktregisteret.
    Når du logger inn med BankID, BankID på mobil, Buypass, BuypassID i mobil eller Commfides, kan du derimot velge om du vil registrere mobilnummer og e-post i kontaktregisteret. 

    Når du har opprettet en digital postkasse, blir du varslet på det mobilnummeret eller den e-postadressen du har lagt inn i kontaktregisteret hver gang stat eller kommune sender deg et vedtak eller andre viktige brev. Det er derfor viktig at mobilnummeret og e-postadressen din er riktig.

    Du kan velge mellom seks alternativer for elektronisk ID når du skal opprette brukerprofil i ID-porten:

    MinID er en offentlig utstedt, personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på mellomhøyt sikkerhetsnivå, nivå 3. MinID utstedes av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), og kan bestilles fra det året du fyller 13 år. 
    Mer om registrering og innlogging med MinID.

    BankID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. BankID utstedes av banken din, og kan bli utsendt til personer som er fylt 13 år, men bankene opererer med egne aldersgrenser.
    Mer om bestilling og innlogging med BankID. 

    BankID på mobil er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. BankID utstedes av banken din. Husk at du må ha vanlig BankID med koder fra banken din fra før, og at du bare kan aktivere BankID på mobil fra banken som ga deg BankID
    Mer om bestilling og innlogging med BankID på mobil.

    Buypass ID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. Den utstedes av Buypass AS, og leveres som Buypass ID på smartkort og som Buypass ID i mobil.  Alle som har et smartkort fra Buypass, kan ta i bruk Buypass ID i mobil. Buypass ID har 13år aldersgrense på både Buypass ID på smartkort og Buypass ID i mobil.
    Mer om bestilling og innlogging med Buypass ID.

    Commfides er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. Commfides utstedes av Commfides Norge AS, og leveres som elektronisk ID på en sikker USB-pinne. Commfides opererer ikke med aldersgrense, men krever legitimering og personlig underskrift ved utstedelse.
    Mer om bestilling og innlogging med Commfides.

    Direktelenke
  • Hva er en elektronisk ID (e-ID)?

    Dersom du skal få utført tjenester fra stat og kommune på nett, må du ha en elektronisk ID (e-ID) for å kunne logge deg inn. En elektronisk ID er viktig for å bekrefte at du er den du utgir deg for å være. 

    Du kan velge mellom seks alternativer for elektronisk ID når du skal logge inn til offentlige tjenester: MinID, BankID, Buypass, BankID på mobil, Commfides  eller Buypass ID i mobil.  

    Direktelenke
  • Hva kan du bruke din elektroniske ID til?

    Elektronisk ID gir deg tilgang til offentlige tjenester på nett som krever innlogging. Med nettbaserte tjenester fra stat og kommune kan du for eksempel

    • beregne pensjonen din på Nav.no
    • søke stipend på Lånekassen.no
    • melde flytting på Skatteetaten.no
    • endre skattekortet ditt på Skatteetaten.no 
    • lese, rette og levere selvangivelsen din

    Offentlige tjenester på nett gir deg trygg tilgang til å kommunisere med offentlige virksomheter. Over 3 millioner innbyggere bruker i dag elektronisk ID for å kommunisere raskt og sikkert med stat og kommune.

    Direktelenke
  • Felles kontaktregister

    Når du logger deg inn på en offentlig tjeneste på nett, blir du bedt om å oppgi mobilnummer og e-postadresse.

    Mobilnummeret og e-postadressen du selv oppgir, blir en del av et felles kontaktregister for stat og kommune. Denne informasjonen bruker staten og kommunene til å varsle deg om vedtak og andre viktige brev som er sendt til deg på nett. Du vil også kunne få servicemeldinger og informasjon på SMS eller e-post, for eksempel påminnelse om legeavtaler, varsel om stenging av vann eller beskjed om når det blir snømåking i gaten der du bor, slik at du får anledning til å flytte bilen din.

    Les mer om elektronisk ID

    Les mer om felles kontaktregister.

    Direktelenke
  • Er jeg registrert med riktig mobilnummer og e-post?

    For å kommunisere med deg på nett må det offentlige ha tilgang på det riktige mobilnummeret og e-postadressen din. 
    Det er viktig at du har registrert dine egne kontaktopplysninger i ID-porten. Dersom du har flere brukere knyttet til mobilnummeret eller e-postadressen din, vil du også motta varsel som ikke gjelder deg.

    Logg inn for å sjekke hvilket mobilnummer og e-postadresse du er registrert med.

    Du kan også kontakte brukerstøtten for ID-porten på grønt nummer 800 30 300 for å få denne informasjonen.

    Du kan gi personer som skal representere deg, tilgang til Altinn. Du kan lese mer om delegering av roller og rettigheter i Altinn på https://www.altinn.no/no/Portalhjelp/Administrere-rettigheter-og-prosessteg

     

    Direktelenke

e-ID tilbydere

  • Slik skaffer du deg elektronisk ID

    Du kan velge mellom seks alternativer for elektronisk ID når du skal logge inn til offentlige tjenester:

    MinID er en offentlig utstedt, personlig elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på mellomhøyt sikkerhetsnivå, nivå 3. MinID utstedes av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), og kan bestilles fra det året du fyller 13 år. 
    Mer om registrering og innlogging med MinID.

    BankID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. BankID utstedes av banken din, og kan bli utsendt til personer som er fylt 13 år.
    Mer om bestilling og innlogging med BankID. 

    BankID på mobil er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. BankID på mobil utstedes av banken din. Husk at du må ha vanlig BankID med koder fra banken din fra før, og at du bare kan aktivere BankID på mobil fra banken som ga deg BankID.
    Mer om bestilling og innlogging med BankID på mobil.

    Buypass ID er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. Den utstedes av Buypass AS, og leveres som Buypass ID på smartkort og som Buypass ID i mobil.  Alle som har et smartkort fra Buypass, kan ta i bruk Buypass ID i mobil. Buypass ID har 13års aldersgrense for både Buypass ID på smartkort og Buypass ID i mobil.
    Mer om bestilling og innlogging med Buypass ID.

    Commfides er en personlig, elektronisk ID som gir tilgang til offentlige tjenester på høyeste sikkerhetsnivå, nivå 4. Commfides utstedes av Commfides Norge AS, og leveres som elektronisk ID på en sikker USB-pinne. Commfides opererer ikke med aldersgrense, men krever legitimering og personlig underskrift ved utstedelse.
    Mer om bestilling og innlogging med Commfides.

    Direktelenke
  • ID-porten på mobile enheter

    Du kan logge inn på offentlige tjenester gjennom ID-porten med mobiltelefon og nettbrett.

    Når du logger inn med mobiltelefon eller nettbrett vil du kun få opp MinID, BankID, BankID på mobil og BuypassID i mobil  som innloggingsvalg.

    Du må ha oppdatert operativsystemet på din enhet for å få logget inn med BankID.

    Direktelenke
  • Hjelp og brukerstøtte

    MinID
    Kontaktinformasjon:

    E-post: brukerstotte@difi.no (NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post).
    Grønt nummer: 800 30 300 (Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge)
    Fra utlandet: +47 24 05 56 03.

    Åpningstider:
    Mandag - fredag: 08.00 - 15.30

    BankID og BankID på mobil
    Dersom du har problemer eller spørsmål vedrørende din BankID eller BankID på mobil, vennligst ta kontakt med den banken som har utstedt din BankID eller BankID på mobil. Her finner du en liste med kontaktinformasjon til alle banker som utsteder BankID.

    Buypass
    Buypass Kundeservice kan hjelpe deg med informasjon, veiledning og support på sine tjenester og produkter.

    Kontaktinformasjon:
    Elektronisk henvendelse via kontaktskjema
    Telefon: 22 70 13 00.

    Åpningstider:
    Mandag - fredag: 08:00 - 20:00
    Lørdag: 10:00 - 18:00
    Søndag- og helligdager stengt

    Commfides
    Dersom du har problemer eller spørsmål vedrørende din USB-pinne, kontakt Commfides kundeservice.

    Kontaktinformasjon:
    Telefon +47 21 55 62 60
    E-post: servicedesk@commfides.com

    Åpningstider:
    Mandag – fredag: 08:00 – 17:00

    Besøksadresse:
    Commfides Norge AS
    Postboks 405, 1327 Lysaker
    Fornebuveien 1, 1366 Lysaker
     

    Direktelenke

For forvaltningen

  • Samarbeidsportalen

    Samarbeidsportalen, http://samarbeid.difi.no er den primære informasjons- og varslingskanalen fra Difi om samarbeidet rundt ID-porten.

    Tilgang til samarbeidsportalen gis tjenesteeier ved inngåelse av samarbeidsavtale for ID-porten.
    Samarbeidsportalen inneholder blant annet oppdatert teknisk dokumentasjon, driftsinformasjon, kontaktinformasjon, møteinnkallinger/referater og relevante rapporter og statistikker.

    For spørsmål om samarbeidsportalen, vennligst send e-post til IDporten@difi.no.

    Direktelenke
  • Kontaktinformasjon

    Ønsker din virksomhet å ta i bruk ID-porten, må virksomheten avtale dette med Difi via e-post: idporten@difi.no

    Du kan også gå inn på samarbeidsportalen for Difi sine felleskomponentar for mer informasjon.

     

    Direktelenke

Åpningstider:

Mandag - fredag 08:00 - 15:30

Grønt nummer

800 30 300

Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge. Fra utlandet: +47 24 05 56 03

E-post

brukerstotte@difi.no

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Nettprat

Chat

Snakk direkte med oss (kun tilgjengelig i åpningstiden)

Tjenesten er levert av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).