Hjelpesider for felleskomponenter
  • Innlogging og eID
  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring
AAA+ A aFor å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten (Win) eller Cmd (Mac) nede, og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Innstillinger
  • Kontakt brukerstøtte
  • Bokmål
  • Nynorsk
  • English
  • Sámegiella
  • Hjelp og veiledning
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Ulike sikkerhetsnivå

  • ID-porten
  • - MinID
  • - BankID
  • - Buypass ID
  • - Commfides
  • - BankID på mobil
  • Kjente feil og løsninger
  • Sikkerhet og informasjonskapsler
  • Oppdater kontaktinformasjon
  • Reservasjon
  • Digital postkasse - spørsmål og svar
  • eSignering
  • Opplæringsprogram
  • eInnsyn
  • Personvernerklæring

Ulike sikkerhetsnivå

De digitale tjenestene har ulikt sikkerhetsnivå. Det er den virksomheten som eier tjenesten som bestemmer hvilket sikkerhetsnivå tjenesten deres skal ha – mellomhøyt eller høyeste sikkerhetsnivå. Dette bestemmes ut i fra hvilke konsekvenser uheldige hendelser vil få for bruker og virksomheten.

Mellomhøyt sikkerhetsnivå (nivå 3)
MinID gir innlogging til tjenester med mellomhøyt sikkerhetsnivå. Den har en to-faktors sikkerhetsløsning som består av fødselsnummer og personlig passord, samt noe brukeren har. For MinID er dette engangskoder på SMS eller PIN-koder fra et tilsendt kodebrev.

Høyeste sikkerhetsnivå (nivå 4)
BankID, BankID på mobil, Buypass og Commfides leverer elektronisk ID på høyeste sikkerhetsnivå. Dette er som MinID en to-faktorløsning, i tillegg blir e-ID-en utlevert ved personlig oppmøte og legitimering, for å unngå at kodegeneratoren til BankID, smartkortet til Buypass eller USB-pinnen til Commfides havner i feil hender. 

Med høyeste sikkerhetsnivå får du blant annet tilgang til helseopplysninger. Er du innlogget med MinID, men ønsker å logge deg inn på en tjeneste som krever et høyere sikkerhetsnivå, må du logge deg inn på nytt med BankID, BankID på mobil, Buypass eller Commfides.

Direktelenke

Åpningstider:

Mandag - fredag 08:00 - 15:30

Grønt nummer

800 30 300

Tjenesten er gratis fra fasttelefon i Norge. Fra utlandet: +47 24 05 56 03

E-post

brukerstotte@difi.no

NB! Ikke send sensitive opplysninger om deg selv og din elektroniske ID på e-post.

Nettprat

Chat

Snakk direkte med oss (kun tilgjengelig i åpningstiden)

Tjenesten er levert av Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi).